Hoe maak je betere zakelijk telefoongesprekken?

Telefoontjes. We hebben allemaal belangrijke gesprekken en willen de impact maximaliseren, wat moeilijk te doen kan zijn als je niet face-to-face bent.

Veel ondernemers die voor het eerst in hun leven digitaal zijn opgegroeid, hebben een goed gevoel voor technologie en design, maar hebben nog niet de basis van hun bedrijf.

Dit laat zich zien wanneer mensen proberen om een liftpitch te doen, beknopte, bruikbare e-mails te sturen of een snel telefoontje met je te plegen om hulp te vragen.

Ik heb het niet alleen over een verkoopgesprek, het passeren van de assistent of iets dergelijks. Ik heb het over eenvoudige en snelle telefoontjes naar uw zakelijke collega’s, VC’s of andere spelers in jouw ecosysteem.

Wil je de Belasting bellen? Klik dan hieronder.

http://belastingtelefoonbellen.nl

 

Dus hier is mijn advies:

Bereid je voor!

Schrijf je setje kogelpunten op papier voor het gesprek. Schrijf op voorhand de reden waarom je belt, je sleutelpunten en “de vraag” en je tijdsindeling, zodat je altijd kunt terugverwijzen en ervoor kunt zorgen dat je je plan volgt.

Je kunt informeel beginnen met geplaag

Als ik iemand bel die ik een beetje ken, probeer ik meestal te beginnen met een beetje vriendelijk geplaag. Als ik weet dat ze een sportteam leuk vinden, kan dat een goed begin zijn. Als ik hun bedrijf in de pers zag, hoorde dat ze iemand zagen op een evenement dat ik ken, dan wonen ze in een stad waar net een storm doorheen is gerold – wat dan ook. Ik denk dat het goed is om te proberen het gesprek vanaf het begin te vermenselijken. Als je direct in de “verkooppraatjesmodus” springt, voelt dat een beetje vreemd.

Twee dingen om op te letten:

  1. als je probeert te plagen om een verstandhouding op te bouwen, maar het niet “voelt”, ga dan snel over naar de zakenwereld. Sommige mensen zijn gewoon geen “chit chatters” en gaan liever aan de slag. Ik vind dat een beetje saai, maar ik weet dat sommige mensen gewoon op die manier bedraad zijn.
  2. Sommige bellers nemen deze plagerij te ver. Het begint te grenzen aan oneerbiedigheid van de tijd van de persoon of verspilling van je 15 minuten. Wees niet die persoon.

    Hoelang je gaat is echt een beoordelingsgesprek, want er is geen juist antwoord. Als het iemand is die ik echt goed ken en ik bevestig dat ze zich niet haasten om iets anders te doen, neem ik misschien zelfs 10-15 minuten om “bij te praten”. Als het een algemene kennis is, is het waarschijnlijk meer 3-4 minuten. Als het de eerste keer is dat je belt, kun je proberen het geplaag op 2 minuten of minder te houden.

    Dus zelfs als de persoon die je hebt gebeld echt praatziek is, wees dan niet ongedisciplineerd en laat hem of haar niet te lang praten. Je hebt weinig tijd om te bellen, waarschijnlijk heb je met een reden gebeld en ben je je waardevolle klok aan het oppeuzelen.

Lees ook: Wat zijn de voordelen van een veranda?

Misschien vind je dit ook interessant