Gezondheidsvoordelen van Italiaans voedsel

Voor velen kan de Italiaanse keuken worden samengevat met twee woorden: pasta & pizza. Deze twee culinaire hoogstandjes, bedekt met kaas, zijn waarschijnlijk het laatste waar je aan denkt als je op zoek bent naar gezonde opties. De wereld van het Italiaanse eten is echter veel diverser dan het stereotiepe oog doet vermoeden. Het omarmen van het beste van een mediterraan dieet, Italiaans eten in zijn gevarieerde aanbod heeft een aantal prachtige voordelen voor de gezondheid. Hier vind je meer informatie over onze favoriete ingrediënten!

Tomaten

Een van de vijf tomaten per dag is een belangrijk onderdeel van de Italiaanse keuken. De tomaat is een vezelrijke vrucht en heeft ook een hoog gehalte aan vitamine C, wat bijdraagt aan het behoud van gezonde botten en weefsels. Samen met C is vitamine K ook overvloedig aanwezig in tomaten. Nogmaals, belangrijk voor gezonde botten, vitamine K bevordert ook een correcte bloedstolling.

Olijfolie

Dit kleine aantal is weer een basisingrediënt voor veel Italiaanse klassiekers. De verzadigde vetten helpen het slechte type cholesterol te verlagen, terwijl ze de positieve variant stimuleren. Olijfolie is vaak gecombineerd met balsamico als dressing.

Zeevruchten

De Italiaanse keuken staat bekend om het gebruik van een grote verscheidenheid aan verse zeevruchten. Van tonijn, tot mosselen, garnalen en octopus, we hebben een enorme variatie te bieden. Zeevruchten bevatten een verscheidenheid aan vitaminen en mineralen. De proteïnerijke, maar vetarme schaal- en schelpdieren zijn vooral goed voor wie de calorieën telt. Het eten van een dieet met zeevruchten helpt jouw cholesterolgehalte te verlagen en vermindert het risico op hart- en vaatziekten. Voor het maximale voordeel, proberen om vis te eten ten minste twee keer per week

Knoflook

Hoewel het goed is om vampieren op afstand te houden, heeft knoflook een grote verscheidenheid aan gezondheidsvoordelen, en gelukkig voor jou, is het een hoofdbestanddeel van het Italiaanse eten. Knoflook kan het immuunsysteem bevorderen en helpt je fit te houden. Knoflook bevat ook vitamine C, mangaan en selenium. Er zijn verschillende bewijzen dat knoflook nuttig is bij het verlagen van de bloeddruk, het laag houden van het cholesterolgehalte en zelfs bij het voorkomen van bepaalde soorten kanker.

Volkorenen

De traditionele Italiaanse keuken heeft een grote aantrekkingskracht op de hele korrel als het gaat om een reeks gezondheidsvoordelen. Ook hier geldt weer dat vezelrijke producten, die bijdragen aan een gezonde spijsvertering, antioxidanten en vitaminen, uit dit voedsel kunnen worden gehaald. Als je regelmatig volkorenproducten eet, kan dit helpen om een gezond hart te behouden en de kans op het ontwikkelen van type 2 diabetes en sommige vormen van kanker te verminderen.

Sociale voordelen

Laten we, om de laatste reden, ook de positieve aspecten in ogenschouw nemen. Italiaans eten gaat over delen, samen eten en het vieren van vrienden en familie. Onze schotels en borden zijn een geweldige manier om samen brood te breken. Eten zoals dit, als groep is heerlijk soul food, en helpt ons om een levenslange relatie te onderhouden en te ontwikkelen.

Lees ook: Top gezondheidsvoordelen van bordspellen

You may also like