De gezondheidsvoordelen van het voetballen

Voetballen vermindert de kans op overgewicht of obesitas sterk en vermindert de kans op het ontwikkelen van type 2 diabetes. Daarnaast ontwikkelen jeugdspelers ook sterkere spieren, sterkere botten en een betere coördinatie. Voetbal ontwikkelt ook sociale vaardigheden, teamwork, communicatieve vaardigheden, zelfrespect en oefeningen voor de hersenen. Hieronder lees je een aantal voordelen van het beoefenen van voetbal en check Eredivisie Fan voor meer actuele voetbal nieuwtjes!

Geweldige cardio training

Voetballers kunnen per wedstrijd een afstand van acht tot twaalf km afleggen. Het constante lopen, joggen en hardlopen helpt de hartslag van de spelers op peil te houden en zorgt voor uitstekende cardiovasculaire oefeningen. De cardio training helpt spelers hun hart te versterken, plakvorming in de kransslagaders te voorkomen, hun bloeddruk te verlagen en overtollige calorieën te verbranden. De keeper krijgt ook een cardio training door binnen de doelplooi te bewegen. Daarnaast trainen keepers vaak net zo hard als de veldspelers tijdens de training.

Verlaagt het lichaamsvet en verbetert de spiertonus

Voetbal is een geweldige sport om vet te verbranden omdat het op verschillende manieren werkt op de spieren en je hart. Voetbal bouwt meer spiermassa op en verbrandt meer vet door zowel slow-twitch als fast-twitch spiervezels aan te werven. Als algemene training verbrandt voetbal meer calorieën dan typische trainingen, omdat spelers gedwongen worden om te schakelen tussen het gebruik van de aërobe en anaërobe energiebanen.

Gerelateerd: 4 voordelen van boeken lezen

Bouwt spierkracht op

Onderlichaamskracht is nodig voor schoppen, springen, tackelen, draaien en draaien en vormt ook de basis voor explosieve snelheid. De bovenlichaamskracht is nodig om de bal af te schermen, tegenstanders tegen te houden, in te werpen en draagt ook bij aan de algemene kracht en explosiviteit. Regelmatig voetballen bouwt kracht op door het hele lichaam te gebruiken.

Verhoogt de bot sterkte

In het algemeen neemt de botdichtheid af naarmate mensen ouder worden. De herhaaldelijke belasting van het lichaam tijdens een voetbalwedstrijd is een uitstekende manier om de kracht van ons skelet te vergroten. Een levenslange fitheid door middel van voetbal is een geweldige manier om de botten sterk te houden.